My photo
Malaysia
Having a great name is wonderful feelings i ever had. Nurul Emildza Binti Jaya. Born on May 1991. Live at Kuching Sarawak. Borneo blood. Mix bidayuh malay. Having a suck life but still make it wonderful. No one knows what she's feelings until they know her. If they know. If only the knew the truth. But not inside. the best word for describe her " AKU TABAH BERJALAN SEMBUNYIKAN HARAPAN..." - xoxo

21 June 2013

♥ ramadhan countdown ♥


ASSALAMUALAIKUM.


Tak sangke laa hitung punya hitung 2 minggu je lagi tinggal untuk ramadhan tahun ni.
Kenapa laa cepat sangat masa berlalu ek?
Apapun, kedatangan ramadhan memang selalu aku tunggu-tunggu tiap tahun berbanding syawal.
Tak taw lah kenapa.
Amal jariah kita masa tu padat sangat.
Itu yang buat aku suka cangattt. *actually memang suka pun
Memang la hari lain tu kena kumpulkan amalan-amalan yang wajib.
Tapi di bulan ramdhan ni memang berbeza sikit.

Salah satu malam di bulan ramdhan yang paling selalu aku tunggu-tunggu adalah malam lailatulqadar.
Susah kita nak dapat malam lailatulqadar ni.
Firman ALLAH S.W.T bermaksud :

" lailatul qadar lebih baik daripada 1000 bulan. ( Al - Qadr, 3 ) "

Malam lailatulqadar ni disifatkan malam yang penuh berkat. 
So banyak kan persediaan untuk malam lailatulqadar.
Aku selalu je skip malam lailatulqadar ni.
Biasala................... *masalah perempuan
Sebab tu aku harap tahun ni, aku boleh menjalani malam lailatulqadar dan malam lain penuh keinsafan.
Dan aku harap juga lah umur aku panjang.
Dan sempat jugakla jumpa ramadhan dan syawal tahun ni kan.

Ramadhan tahun-tahun sebelum dulu teringat pulak masa kat hostel.
Cerita pasal hostel pulakkk! Hahaha
Memang la dulu bila kita balik hostel hari ahad, masing-masing bawa bekalan.
Lepas tu, duduk berkumpul, buat dalam satu bulatan.
Ditengah-tengah tu kami hidangkan segala jamuan yang kami bawa dari rumah.
Macam-macam ada.
Memang tak boleh lupaa laaa.
Kenangan yang akan sentiasa aku ingat.

Apapun, sama-samalah kita bersedia untuk ramadhan yang bakal menjelma ni.
Persiapkan diri selalu.
Rugi taw tak puasa, beramal ibadat hari yang diberkati ni.
Satu-satunya bulan yang penuh diberkati.

P/S : Ni buat wanita, khusus buat wanita (lelaki tu, boleh jugakla) wanita yang tahun-tahun sebelum ni pernah ponteng puasa *disebabkan masalah wanita bersedia lah awal. Gantilah puasa yek. Sebab aku pun tengah nak langsaikan hutang aku masa ni. Hahaha dan lagi satu buat semua, jangan pernah lupa apa yang kita lakukan kat dunia ni. Even kita anggap benda tu terbaik dan memuaskan, tapi ingat, kita tak taw, benda kita lakukan tu boleh membuat orang berasa sakit hati. Allah Maha Mengetahui. 

" Kalau hati masih tak tenang dan rasa bersalah terhadap seseroang, cepat2 lah buang ego tu. Mintak maaf lah cepat2. Anda mungkin pernah buat salah kat dia. Jika suatu hari nanti terjadi apa-apa kat dia, pasti kamulah orang yang paling merasa bersalah kat dunia. Jangan hidup dalam kesalahan yang masih tersisa. "
Tepuk dada tanya iman. 

" Untuk sesiapa yang pernah aku buat salah, minta maaf sangat-sangat. Aku tak pernah rasa diri ni sempurna. Dan aku masih belajar untuk menyempurnakan diri. Alhamdulillah. Memang ada masa kita sedih dan kita gembira. So, jangan pernah rasa diri sentiasa menang dengan keadaan. Tak mustahil, Allah timpakan musibah. Disebabkan kita hidup selalu riak dan angkuh. Ingatlah orang pernah anda sakiti. Termasuk keluarga sendiri. :D "

Nak dekat puasa ni, kena lah buang ego tu. Tak sudi nak jumpa kami pun takpe, tapi jangan riak. Hidup ni tak lama. Nampak lah hati kamu tu masih hitam. Sebab singkirkan orang yang pernah hadir dalam hidup kamu. Di atas kesalahan yang sama-sama pernah lakukan. 

Aku takla baik sangat. Aku pernah jugak rasa taknak jumpa sapa-sapa yang pernah sakitkan hati aku. Tapi aku bukan jenis manusia bila kat depan dia baik, bertutup semua, padahal di belakang, hati tu masih penuh hitam, dengki, ego. MasyAllah! Sekurang-kurangnya aku masih berani nak berjumpa bertegur dan belajar untuk meredakan hati ni daripada sakit hati.

Pesanan ini untuk semua dan diri sendiri jugak. :D

Sorry kalau ada yang terasa. Terimalah hakikat. Sememang nya anda begitu. 

PEACEEE...............................



♥ hidup ini indah tapi tak seindah surga. ingatlah Allah sentiasa ada untuk kita. Amin :') ♥

12 comments:

Mizz Aiza said...

cepat masa berlalu sekarang nikan?betul, kena buang perasaan ego tu.. terima kasih mengingatkan..

Emildza Jayy ♥ said...

Yup, cepat sangat. Oke, sama-sama akak. :D

syuk shusuke said...

dah nak puasa lepas tu raya~ hehe

Nies alhaQ said...

Ya Allahhhh!
Tak sabar nyee nak sampai ke bulan Ramadhann. Moga2 dipanjangkan umur utk merasai Ramadhan kali ni. Aminnnn thumma aminn. :')

anis Sk said...

tak sabar nak puasa =D !!

S.K.A said...

ok..slah dimaafkan..he3 gurau je :D jd prmpuan ni untung taw..wlwpn dia xdpat hbiskn puasa rmdhan..tp dia bleh ganti puasa dlm puasa2 pntg dbulan lain, bleh niat 2 in 1, mknanya phla dua2 pn dpat :)..In.shaa.Allah smoga rmdhan thun ni btmbah amalan kita kpadaNya..

teha said...

tak sabar nk pose ! hee :)

Liza Razak said...

x sabar nak tunggu kedatangan ramadhan :)

Amanina Mads said...

xsampai seminggu lebih lg kita akan puasa kan.. awk dh msk dlm bloglist juga :)

Hafizah Alsa said...

yea so true... tak lama lagi ramadan. btw sorry agak lama tak singgah blog awak. hhehe.

kita pun minta maaf tau kalau kita ada terkasar bhsa hehehe.

salam ramadan yg coming soon

Asrul said...

Cante' nya ni blog....sama dng orang nye....

Aida Ismail said...

Kejap je kan masa berlalu. Ni pun tinggal kurang dari 10 hari nak raya. Yeay!