My photo
Malaysia
Having a great name is wonderful feelings i ever had. Nurul Emildza Binti Jaya. Born on May 1991. Live at Kuching Sarawak. Borneo blood. Mix bidayuh malay. Having a suck life but still make it wonderful. No one knows what she's feelings until they know her. If they know. If only the knew the truth. But not inside. the best word for describe her " AKU TABAH BERJALAN SEMBUNYIKAN HARAPAN..." - xoxo

29 June 2011

kehidupan.. =)




Belajar untuk mencintai dan menikmati betapa kita dicintai tapi jangan pernah mengharapkan orang lain untuk mencintai kita seperti kita mencintai dia.


Berilah cinta tanpa meminta balasan dan kita akan menemui cinta yang jauh lebih indah



Jika hari ini aku terlalu gembira,sedarkan aku dgn amaran2 Allah..


Jika ku bersedih tanpa kata,pujuklah dgn tarbiah pencipta...


Jika ku lemah tanpa daya,ingatkan ku dgn kehebatn syurga...


Jika ade tembok memisahkan,ajaklah aku meleraikan segera...


Jika pernah hatimu terluka,luahkanlah agar aku berubah...


Dan jika esok ku lena tanpa terjaga,iringkanlah lenaku dgn kalungan doa...


Dan berjanjilah sahabatku sekalian,ukhuwah kita untuk selamanya, insyaAllah...
♥ hidup ini indah tapi tak seindah surga. ingatlah Allah sentiasa ada untuk kita. Amin :') ♥

26 June 2011

tips pacaran dalam islam

1. Jangan berduaan dengan pacar di tempat sepi, kecuali ditemani mahram dari sang wanita (jadi bertiga)
“Janganlah seorang laki-laki berkholwat (berduaan) dengan seorang wanita kecuali bersama mahromnya…”[HR Bukhori: 3006,523, Muslim 1341, Lihat Mausu’ah Al Manahi Asy Syari’ah 2/102]
“Tidaklah seorang lelaki bersepi-sepian (berduaan) dengan seorang perempuan melainkan setan yang ketiganya“ (HSR.Tirmidzi)

2. Jangan pergi dengan pacar lebih dari sehari semalam kecuali si wanita ditemani mahramnya
“Tidak halal bagi wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhir untuk bepergian sehari semalam tidak bersama mahromnya.” [HR Bukhori: 1088, Muslim 1339]

3. Jangan berjalan-jalan dengan pacar ke tempat yang jauh kecuali si wanita ditemani mahramnya
“…..jangan bepergian dengan wanita kecuali bersama mahromnya….”[HR Bukhori: 3006,523, Muslim 1341]

4. Jangan bersentuhan dengan pacar, jangan berpelukan, jangan meraba, jangan mencium, bahkan berjabat tangan juga tidak boleh, apalagi yang lebih dari sekedar jabat tangan
“Seandainya kepala seseorang di tusuk dengan jarum dari besi itu lebih baik dari pada menyentuh wanita yang tidak halal baginya.” (Hadits hasan riwayat Thobroni dalam Al-Mu’jam Kabir 20/174/386 dan Rauyani dalam Musnad: 1283, lihat Ash Shohihah 1/447/226)\
Bersabda Rasulullahi Shallallahu ‘alaihi wassallam: “Sesungguhnya saya tidak berjabat tangan dengan wanita.” [HR Malik 2/982, Nasa’i 7/149, Tirmidzi 1597, Ibnu Majah 2874, ahmad 6/357, dll]

5. Jangan memandang aurat pacar, masing-masing harus memakai pakaian yang menutupi auratnya
“Katakanlah kepada orang-orang beriman laki-laki hendaklah mereka menahan pandangannya dan menjaga kemaluannya..” (Al Qur’an Surat An Nur ayat 30)
“…zina kedua matanya adalah memandang….” (H.R. Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Nasa’i)

6. Jangan membicarakan/melakukan hal-hal yang membuat terjerumus kedalam zina
“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang jelek” (Al Qur’an Surat Al Isra 32)

“Kedua tangan berzina dan zinanya adalah meraba, kedua kaki berzina dan zinanya adalah melangkah, dan mulut berzina dan zinanya adalah mencium.” (H.R. Muslim dan Abu Dawud)

7. Jangan menunda-nunda menikah jika sudah saling merasa cocok
“Wahai para pemuda ! Barangsiapa diantara kalian berkemampuan untuk nikah, maka nikahlah, karena nikah itu lebih menundukan pandangan, dan lebih membentengi farji (kemaluan). Dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia puasa (shaum), karena shaum itu dapat membentengi dirinya”. (Hadits Shahih Riwayat Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasa’i, Darimi, Ibnu Jarud dan Baihaqi).
“Yang paling banyak menjerumuskan manusia ke-dalam neraka adalah mulut dan kemaluan.” (H.R. Turmudzi dan dia berkata hadits ini shahih.)


WARNING:
sebenarnya banyak ulama dan ustadz yang mengharamkan pacaran, misalnya saja ustadz Muhammad Umar as Sewed. jadi sebaiknya segera menikahlah dan jangan berpacaran…
Bagi yang sudah terlanjur berbuat dosa maka bertaubatlah dan jangan putus asa, Allah pasti mengampuni hambanya yang bertaubat dan memohon ampun… =)


♥ hidup ini indah tapi tak seindah surga. ingatlah Allah sentiasa ada untuk kita. Amin :') ♥

hati kita ALLAH je tahu

walaupun ku nampak bahagia, tapi hati?? ALLAH je tau..
walaupun ku nampak ceria, tapi hati?? ALLAH je tau..
walaupun ku nampak suka, tapi hati?? ALLAH je tau..
walaupun ku nampak gembira, tapi hati?? ALLAH je tau..

semua yang aku baut, yang aku lakukan, yang aku rancangkan, semua tu ALLAH je tau..

ALLAH MAHA BESAR!!

sejahat-jahat hambamu ini ya ALLAH, tapi tidak lupa untuk mengingatiMU...
aku tau banyak benda ku buat salah disisi MU..
aku tau banyak aku lakukan juga salah disisi MU..
ramai terluka dengan caraku..
ramai yang dengki dengan caraku..
ramai yang menagis dengan perbuatanku..
ramai yang meragui dengan perbuatanku..

tapi aku tau hanya KAU YA ALLAH saja yang tahu...

ONLY GOD CAN JUDGES ME!!!!

tak semua benda aku buat salah..
mungkin aku buat kerana perasaan tidak tenang..
selama aku hidup, macam-macam yang aku hadapi.

cinta? persahabatan? keluarga? saudara mara?
semua aku lalui..

kehidupan zaman remaja sekarang?
pub, rokok, minum, dadah..
wahh!!! dunia hiburan yang sukar ditinggalkan...
inilah kehidupan sebenar..

betul kata orang, buat bauik orang takkan ingat sangat, tapi bila dah sekali kita buat jahat, sampai matilah kejahatan yang kita buat itu.... MANUSIA!!!

ramai kawan disekiling.. tak semua nya baik.. termasuk aku juga.. aku tidak baik sebab ada yang mulakan dulu.. benar bukan?? so BEWARE.. masa ini masa aku.. esok lusa ambik kau.. menagis air mata darah, sampai mati kau ku ingat!!! sahabat~~~~

cinta? sering kali jatuh cinta tapi tidak pernah sukseeesss!! kenapa??? tiada persefahaman?? tapi aku akui, kami bersefahaman.. AKU LEBIH KENAL DIA!!! BANYAK PERANGAI YANG BUAT AKU KENAL DIAA!!!! PEMANAS!!! PEMAKSA!!! P*************!!! BANYAK BAHHH!!!!! aku lebih tau dari kau tau!! even kau ex nya!! yahhhh!!!! 2 years kami kenal... so now, aku berserah.. andai ada jodoh aku terima dengan hati yang terbuka.... inshALLAH...

p/s : JANGAN PANDANG SESEORANG ITU HANYA MENGGUNAKAN SEBELAH MATA OK!! PANDANG KEDUA-DUANYA!!!


♥ hidup ini indah tapi tak seindah surga. ingatlah Allah sentiasa ada untuk kita. Amin :') ♥

18 June 2011

luahan hati seseorang pencinta...

saya bersalah. saya mencari masalah. awak tau tak, saya rindu awak.. kenapa mesti awak hadir dalam hidup saya dengan tiba2?? kenapa mesti saya sayang awak? kenapa saya mesti merindui awak? sedang kan awak?? keadaan kita saya tengok dah semakin rumit.. mungkin kerana sikap saya.. saya takut nanti saya pulak yang terlebih-lebih kan..?

saya masih ingat lagi saat awak lafaz ayat tuu.. saya tau awak memaksudkannya sehingga hati saya tau AWAK MILIK SAYA NANTI... tapi kerana keadaan yang tidak mengizinkan kita bersama, saya menunggu awak kepulangan awak nanti untuk kita berbicara tentang hal ini.. tapi sekarang?? awak macam berubah hati.. saya menjadi ragu-ragu.. tapi saya tabahkan diri saya sehingga satu hari tu awak mula berubah tak macam dulu. bukan saya merungut, tapi saya hairan..

kita berdiam diri selama ni.. saya diam, awak diam.. saya tau ex awak masih tunggu kan dan berharap awak kembali kepadanya... disebabkan kata2 awak itulah saya mula rasa perlu jauhkan diri sekarang. hati saya dah macam kena robek!! ALLAH je tau!

saya sedih sekarang. saya rasa terpukul. saya dengar nyanyian gitar awak. membuat saya makin menangis. saya tak tau nak cakap apa dah kat awak!! saya takut saya makan hati nanti. awak tau kan perasaan saya macam mana?? dari dulu lagikan.. awak tau! tapi awak buat tak tau!! awak buat saya rasa bodoh!!

kita dah tak seindah dulu. mungkin kerana belum ada ikatan lagi. andai kata awak memang milik saya, saya takkan buat awak macam ni! saya jaga awak seumur hidup saya. saya akan buat awak bahagia.. awak faham tak? saya akan buat awak bahagia!! bahagia yang pernah kita kecapi suatu masa dulu!! saya rasa nak balik lagi masa tu! tapi tak mungkin kan..?? sebab saya mengalah masa ni, saya nak bagi peluang untuk awak dengan dia bersatu.. saya rela kebahagiaan yang kita pernah rasa dulu terbuang begitu jee..

saya ikhlas, saya redha jika ini ketentuan ILAHI.. saya harap dapat jumpa seseorang yang persis macam awak..




" b, ayg rindu.. ayg syg b.. ayg nak pertahankan hubungan persahabatan kita, tapi?? ayg tak boleh tipu hati ayg lagi.. ayg akan pergi.. sebab dia, masih perlukan b.. "

p/s : luahan hati seorang sahabat kepada saya.. saya tersentuh mendengarnya.. kalau saya jadi dia, saya pun rela melepaskan lelaki tu untuk pulang ke pangkuan bekas teman wanita nya. itu adalah mulia bagi seorang wanita.. WALLAHUALAM.. tapi saya tau, pasti ada jodoh juga.. selama 5bulan dia bertahan besabar dengan segala dugaan yang pernah dia harungu dengan lelaki ini. tohmahan dari ex gf dia, macam-macam.. tapi dia tetap sabar. menjalani hubungan dengan ikhlas hati.. tapi sekarang? keihlasan hati nya tidak ada guna nya lagi.. :')
♥ hidup ini indah tapi tak seindah surga. ingatlah Allah sentiasa ada untuk kita. Amin :') ♥

14 June 2011

bila kita rasa kehilangan sesuatu..

aku tak tau, aku tak faham.. apa sebetul2 nya terjadi antara mereka.. sehingga aku terlibat sekali.. ya ALLAH, aku rasa seolah-olah aku penyebab atau sebaliknya.. aku sayang dia, aku sayang mereka.. tapi aku takde pilihan lain..

kenapa dia block kan aku dalam FB?? apa salah aku?? aku marah dia? aku kutuk dia? aku benci dia? atau aku penyebab mereka jadi cam ni???

dua insan yang telah buat macam ni.. selepas ini, apa akan jadi aku pun tak tau..




KENAPA ADEK BLOCK AKAK?? AKAK BUAT SALAH KAT ADEK?? kalau ada, akak mintak maaf.. beberapa hari ini akak carik adik. akak rindu.. :') walaupun kita tak rapat.. tapi akak bnyak tau pasal adik.. akak jatuh cinta kat adik first time adik tegur akak kat FB.. akak tau adik, adik angkat dia. akak nak kenal rapat.. tapi takpelahh, mungkin akak ada buat salah kann.. AKAK REDHA SEMUA NI.. mungkin ada hikmah disebalik kejadian kan..

kenapa AKAK teringat kat ADIK 2,3 HARI NI.. akak tertanya2.. kenapa ye dek?? akak cuba nak cari no phone adik.. tapi akak takut.. akak boleh tengok blog adik jee.. :'( apa salah akak dek?? ermm... akak nak tau sangatt..

kalau boleh, akak nak je mention nama adik kat blog ni.. tapi akak takut, adik marahh.. boleh akak tau sebab adik napa block akak dlm FB?? KALAU ADIK DAH SEDIA NAK BAGITAU, CARI JE AKAK. AKAK ADA.. SENTIASA ADA... AKAK TAKNAK BERMUSUH DEK. AKAK TAKNAK AKAK BENCI ADIK TANPA USUL PERIKSA.. AKAK NAK TAU SEMUA.. AKU TERINGA2 KENAPA ADIK BUAT MACAM TUU.. :')


* akak mintak maaf kalau komen blog adik.. akak cari adik.. :') *
♥ hidup ini indah tapi tak seindah surga. ingatlah Allah sentiasa ada untuk kita. Amin :') ♥

09 June 2011

Tanda Perasaan Wanita Terhadap Lelaki




1. Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya seorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan ! tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika seorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas seorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.>

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati seorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

♥ hidup ini indah tapi tak seindah surga. ingatlah Allah sentiasa ada untuk kita. Amin :') ♥